Saturday, 25 June 2011

Dinner Bersama Parent

Assalamualaikum sume? masa aku tulis cerita ni aku baru balik dr kedai makan kt Batu6 Tambun, Ipoh Perak.

Jam 9.10PM aku keluar bersama parent aku pergi ke kdai makan. Sblm keluar rumah jangn lupa kna bg makanan kt kucing2 aku dulu, bila dah bg kucing makan baru ler boleh kuar dgn aman..hehehehe...Jaraknya mengambil masa dlm 5minit jer dr rumah aku tu..




Bila dh smpai aku lihat byk meja yg kosong. Syukur Alhamdulillah. So mak dan ayah aku pilih meja yg selesa bg -nya. Dh duduk meja tu dlm 20saat. Waiter pun smpai "hehe waiter plak..ayat org kampungnyerr (org amik oderr) kkikiki.."...antara makanan yg kami oder (Nasi Goreng Kampung=3,Nasi Goreng Pataya=1 tu pun bungkus, Sup Sayur utk 2org makan dan Telur Dadar 2biji).. minuman plak (Tea O Panas, Tea O Ais, dan aku Milo Air hihi air mahal sikit sbb kuar ngn parent)..1st skali air yg smpai dulu..punye ler lama nk tunggu makanan tu siap..air aku minum dh hampir tggl suku cawan baru ler mknan smpai.. Aku pun apa lagi Oder ler Milo Ais lg 1..haha.. tp malangnya aku dh abes makan baru ler air lg 1 tu smpai.. Sesudah kenyang Aku dan Parent pun pulang.




Jd itu saja lah carita utk malam ini..Memang agak bosan tapi ni disebabkan aku bosan tak buat apa kt rumah..
Kepada yg sudi baca terima kasih..

Monday, 20 June 2011

Beriadah di Ulu Chepor Episod-2

Selepas subuh aku tak tidur dah. Tibe2 plak terlintas kt pikiran aku ni plak nk pergi jogging. Al-maklum la berat pun dah semakin naik. Badan rasa lesu la bila lama dh tak jogging. Ok pd Pkul 7.10AM aku bertolak ke Dataran Sunwey Tambun, Ipoh Perak utk berjogging. Mmg tak berapa menarik suasananya kalu dibandngkn dgn Taman Rekriasi disana lebih meriah suasananye sbb ramai org kn..Ok dipendekkan cerita, lps aku abes pusing 5round td dan dh penat. aku pun blk rumah. Btl2 je aku nk smpai kt rumah, dr jauh aku terlihat Kari sedng memanggil aku kt dpn rumah. So dh smpai aku tnyalah "ada apa ??" kari pun jwb "jom2 chepor..bukan kayuh tapi nek kete Alip.." aku pun dgn sng hati "orait2 aku nk folow gak.." Masa tu kari dh lepas panggil kawan2 yg nak pergi.. Kari blk ke rumah skjp..Bila Alip smpai kt rumah aku, aku pun masuk la dlm kereta dan pergi tuntut sorg demi sorg kt rumah masing2. Bila sume dh ada dlm kereta. kami pun pergi ke Station Minyak Petronas di Bercham nk isi minyak. Mcm biasa RM2 sorg. kali ni ramai sikit, ada 7org.. so sume skali RM14 saja dpt didanakan..Lepas tu Tok Baa plak lapar kami pun singgah ler dikedai mamak yg berhampiran. Tok Baa saja yg mkn, yg len xtepikir pun nk mkn. Hahaha..



Dh lepas tunggu Tok Baa mkn.. kami pun teruskan perjalanan ker Ulu Chepor..


Perjalanan Dari Bercham Ke Ulu Chepor

Betul2 nak sampai kt simpang masuk tu, Apek plak nk kuar duit. Nasib die nk belanja meggi. Hehe. Alip pun drive ler cari ATM yg boleh kuarkan RM10. Last2 smpai ke pekan Chemor jumpa BSN. Lepas dh kuar duit dh beli meggi br lah kami bergerak masuk ker Ulu Chepor.



Dari Kiri Apek-Tok Baa-Alip-Oblong-Megat-Kari

video
Berjalan dari tempat parking

Bila dh smpai ditmpt letak kereta kami pun mula membawa barang2 pergi ke Destinasi(tempat yg sama seperti di Episod-1..huhu). Tapi kali ni lebih jauh sedikit berbanding dgn hari tu. Sbb hari ni hari biasa, ada pagar yg tertutup tak boleh masuk ke dalam lg..motor je yg boleh lepas masuk sbb kecik..Lagi pun hari biasa tak perlu bayar masuk. Tapi kami tak kisah pun kami snggup berjalan kaki walaupun jauh semate-mate demi kepuasan tu. Jalan mcm biasa terpaksa menempuh hutan selama beberapa minit sebelum smpai ke tmpt tersebut. Nak tgk jalannya mcmana sila lihat pada (Beriadah di Ulu Chepor). Sbbnyer rakaman laluan berjalan kaki ke sana tak buat..

Akhirnya kami tiba juga ke Destinasi yg dituju. Masa tu tak terpikir nk masak maggi lgi. Sedar2 Tok Baa dh terjun. Aku pun tak buang ms, buka spek mata. terus terjun jgk. Huh terasa nikmat kesejukannye setlh penat bejalan la katakan..Kemudian diikuti dgn Alip - Megat - Haikal - Kari - dan Apek meke sume turut terjun. Dh puas kami berendam, tibe masa untuk menyenyangkan perut. Mcm biasa ler nk msk maggi. Tapeee kali ni lebih malang sbb mangkuk nak masak meggi tu tggl dalam kete. Nak pergi amik mmg jauh la..huhuhu jd tak dapat ler nk msk. Kami mkn jgk maggi tu, tp dgn kaedah seperti Mamie Monster, Remok-Goncang-Makan. haha.. Malang betul nasib stiap kali pergi beriadah mst ada barang yg tertinggl..

video
Masa tengah seronok

Antara Aktiviti Setelah Puas Berendam

Kari,Alip,Megat dan Apek menderma dilubuk Ikan Keli Sungai(katenye lerr)

Apek dan Kari bersungguh-sungguh menangkap Ikan

Inilah hasil yang mereka dapat

Alip dan Megat dating kat tempat lubuk Ikan Keli Sungai

Tok Baa dan Oblong Bincang pasal projek 7Eleven kat atas yang belum siap
( Gurauwan dari Tok Baa..haha )

video
Kelaparan Ikan-Ikan

video
Mencuba Kelainan

Rama-rama yang tiba-tiba datang kat belakang aku

Megat memanggilnya Pukat Harapan - Sanggup guna tuala semata-mata nak dapat Ikan

Yang ni Megat panggilnya Perangkap Harapan sbbnya mengharapkan ikan masuk ke dalam plastik tu

Itu saja aktiviti yg dpt kami lakukan disana. Sebenarnya ada lg cume tak tangkap gmbr jer. Akhir skali terjun pastu br lah kami bertolak ke parking kereta. Sesudah semua sampai diparking, Tok Baa berkate "Hah..jom ler kite g masak maggi kat atas balik..lapar ni.." hahaha.. byangkan la kitorang mengekek gila-gila.. Dengan suara malasnye..Huh..Pastu barulah kami menyalin pakaian kt kereta. Dh sume selesai kami pun bertolak balik rumah. Memang penat, tapi pasti memuaskan..



Ok itu saja lah al-kisahnya..sekian terima kasih..

Saturday, 18 June 2011

Beriadah di Ulu Chepor

Awal pagi tadi aku telah diganggu oleh sahabatku(Alip), yang mengajak aku pergi mandi sungai Ulu Chepor. Alang-alang dah bangun terus pergi jela. Perancangan awalnya kami nk pergi naik motor. Tp sahabat aku sorg(komey) merancang nak mandi dekat tmpt dalam.Tempat tu jauh ke dalam hutan kena jalan kaki. So,kalau naik motor takot hilang plak, byk kes kecurian motor kt situ..Sedang lepak kt umah aku Si Komey ni ckp kat aku "Suh alip bawak nek kete ler..boleh mandi kat tmpt atas skali" aku pn jawab la "aku tak kisah mana2 pun" tu pun sebb aku menumpang meke kalau nek moto sendiri mmg sokong abes la nek kete..hahaha..Sume dah berkumpul, kami pun bergerak pergi ker rumah Alip kt Sunwey City Tambun. Yang tak tidor masa tu (Alip,Abah dan Komey)


Perjalanan Ke Rumah Alip

Smpai je kt rumah alip, sume parking motor dan letak helmet kat dalam rumah. Dan kemudian masuk ke dalam kereta untuk bergerak. Kami naik kereta diberi syarat untuk mengisi minyak RM2 setiap sorg. So keluar dari Taman Alip kami singgah di Petronas Tambun. Yang mengikuti program ni ada 6org. Jd bermakna  sume skali RM12.. Haikal tambah lg RM3 dan juga sponser Komey. Ciss tu yang aku tak puas hati komey atas angin jer..hah..Seterusnya perjalanan ke Ulu Chepor yang mengambil masa dalam 30minit.


Perjalanan Ke Ulu Chepor

Setibanya kami di Ulu Chepor mcm biasa sesi tangkap gmbr terlebih dahulu. Ok seterusnya kami bergerak terus naik ker atas jauh ke dalam hutan. Tapi bukan ler macam hutan tebal still ada jalan tanah untuk org pergi ke sana. Kalau tak silap mengambil masa 5 - 10minit. Sesudah menempuh jalan sebegitu smpai ler kami ke destinasi yang dituju. Yang menariknya air kat bahagian atas ni lebih dalam berbanding kat bawah. So mknanya ia lebih menarik laa.. Tiba masa untuk mandi, aku buka selipar melihat ada pacat yg sedang bermanja2 dengan kaki aku..aku pun apa lagi cabotkan nye jela.. Darah mengalir keluar sehinggalah kami nak pulang baru la ia kering.

Gambar yang Pertama dari kiri Alip,Tok Baa,Oblong,Abah dan Komey





Dalam Perjalanan Ke Destinasi

Seterusnya Zikri(Abah) dan Syed(Tok Baa) memasak maggi dan yang lain sekali ngn aku ngn komey yang pergi terjun dulu kemudian baru Alip dan Haikal(Oblong) turun sekali. Memang seronak bila dpt turun mandi sungai lepas penat berjalan. Sudah lama aku berendam lama, tibe2 Komey nak buat terjunan dari atas batu(tapi die takot2 plak..adoiii).. Yang terjun dulu bukan Komey tp Alip..kononnya demo la..hahahaha..Tgk mcm best je..Aku rasa nk ikot skali jgk..smpai atas batu tu aku rasa tkot ler plak..hahaha..Dengan slamber aku memberanikan diri lompat terus..ternyata mmg seronok, walaupun air masuk dalam hidung aku. Lepas lama kami berendam Syed ngn Abah turun berendam jgk. Meke buat terjunan lagi Komey,Alip,Abah dan Oblong. Sehingga puas kami mandi. maggi pun dah siap masak,jom kite syoru dulu. Yang terbaiknya tak bawak sudu. So kami makan maggi guna tangan jerr.. Malang2, asal aku pergi mandi mana2 tmpt beriadah masak maggi je tak bawak sudu. haha. Kemudian dah kenyang kami terjun semula.. Sehingga dah puas mandi.. tak tahan sejuk kami pun pulang.


Semasa Sedang Mandi

video
Ni Terjunan Yang Terakhir Sebelum Pulang

Ni Terjunan Akhir Sebelum Pulang

Kami terpaksa berjalan kaki semula untuk pergi ke tempat letak kereta. Sesudah smpai ditempat letak kereta barulah kami menyalin pakaian. kalu salin awal tkot kotor plak nnt. 


video

video
Selama Perjalanan Ke Kereta

Setibanya Di Kereta

Setibanya di kereta kami menyalin pakaian masing2. Sesudah selesai kami terus bertolak ke Institut Latihan Perindustrian Ipoh(ILP Ipoh). Sebabnya Abah dh abes blajar dan nak amik barang Abah kat hostel. Sekejap je pun kt sana. Kemudian sume dh setle kami bertolak pulang ke rumah Alip untuk mengambil motor kami disana.






Selama Perjalanan Pulang Ke Rumah Alip

So itu sajalah cerita yang boleh aku kongsi. Harap korang enjoy yang ni.