Friday 10 June 2011

Pencarian Yang Suatu Penyeksaan

Tesco Extra Ipoh, 9 Jun 2011

Pada jam 11.00AM, aku menemani sahabatku Shahrul(kitorang pnggl die deli jer) pergi ke Tesco Extra nk cari barang basah dapur utk  kenduri doa selamat hari lahirnya pd mlm tu. Berserta senarai Barang-Barang Yang Di Perlukan.

Pintu Masuk Tesco Extra

1st skali yang kami mencari ialah ayam.. bila dh sampai kt tmpt pilih ayam aku betnya kt deli "mcm mana cara nk pilih ayam ye??" hahaha..deli jawab " entahlah aku pun tak th.." smbungnye lagi "kite belasah jela amik asalkn pilih ayam yg besar punyeee.." huhuhu nampak dh tak penyeksaan tu?? ada lg tggu aku habiskan cerita ni. kalo tak silap sekilo ayam RM6.25. deli amik dalam 5ketul ayam, cadangnye 4ekor ayam je.. tp ayamnye kecik-kecik belaka..tak cukop plak nnt.. haiya..

Ayam

kemudian pergi ke pemilihan Halia..alhamdulillah dapat pilih dgn tepat tapi aku ckp kt deli "halia ni pilih yang keras kot sbb byk yg lembik jer mst tak elok kott"..deli jwb "yela kott". pastu tgk pada senarai barang tulis Kunyit Hidup. dh nmpk dh bawah halia tu tp dilabelkan Kunyit jer.. aku ckp kt deli " ni hah kunyit nye ". deli ckp " hah.. bukan kot, yang ni kunyit tp yg dalam senarai tu kunyit hidup" dekat situ dh timbul kepeningn..hahaha.. deli amik keputusan tnya kt kaunter timbang tu smbil membawa kunyit tu"akak-akak yang ni kunyit hidup ke??"..akak pun dgn selambe ckp "hah ye la kunyit hidup ler tu". deli pun pergi memilih nye tu pun pening jgk mcm mana nk pilih..agak dh mls nk pilih deli pun amik segenggam terus bubuh dlm plastik..

Kunyit

Barang yang seterusnye nk kena cari Daun Kucai, Yang ni yang paling konfius, kami dh tnya kt akak td, die kate ada kt lorong belakang tu. kami pergi la tgk. dh smpai kt lorong tu aku tgk byk nye jenis daun dan aku tnya ler kt deli "daun kucai tu mcmana bentuk nye?". deli jawab "enth lerr aku pun tak th" smbungnye lg "tgk ler kt label tu nk tnya akak tu segan ler pulak". aku cari punye cari br ler ternmpk label Kucai tu. aku cakap kt deli "hah ni pun daun kucai".. deli jwb balik "aik.. napa bentuk nye lain mcm jer" smbung lg "mcm daun ulam jer" dgn konfiden deli ckp bukan yang daun ni utk label yg sebelah tu, mungkin dh habis ler tu kot.. daun kunyit yang dicari pun habis jgk kt situ..

Yang ni ke Daun Kucai???

Barang seterusnye ialah Togey, Cili merah dan Cili Hijau. alhamdulillah yg 3jenis ni kami tak susah mencari nye sbb benda senang je tu..hahaha.."berlagak plak" ...Yang lain kami planing beli kt kedai runcit luar jela kt Bercham Raya. 

Cili Merah

Bercham Raya, 09 Jun 2011 

Jam 13.25PM, tibe je kt Bercham Raya kami pergi cari kedai hardware terlebih dahulu utk beli pinggan,cawan,sudu, dan mangkok polystyrene. lepas tu baru ler pergi cari barang basah dan kuey teow kt kedai ala-ala pasar mini. smpai kt kedai tu kami tnya kt org kedai tu "akak-akak yang mana 1 ehh Daun Kucai". akak tu tanpa segan mengenekn kami "agk-agk adk yg mana 1??". aku pun dengan pantas menjawab " bukan sy nk beli, die ni yg nk beli" smbung lg "akak tnye ler die" hahaha.. dlm hati "lepas aku.." mula nye deli tunjuk "yang ni ke akak?" terus pantas menyambung " eh yg ni daun bawang ler akak kn.".. Akak tu ckp "yela tu daun bawang"..deli pun terus meneka dan terus meneka smpai deli dh tak lalu nak teka..deli ckp "akak dh tak lalu nak teka dh ni..hehehe"...Akak tu pun jawab "yg kamu teka mula-mula td tu ler daun kucai nyeee"..aku pun apa lg menyekek la kt deli tu "hahahahaha..padan muka ang". 1 bala dah lepas..

Seterusnye nk cri daun kunyit plak..deli tanpa bersalah buat muka sekupang "akak daun kunyit yang mana ler plak tak lalu nak teka akak bg jela jawapan nye" akak pun jwb "cancel terus,ingat br nk buat menantu, yg ni ler daun kunyit". pastu amik kuey teow dlm 8packet. dan terus ler kt kaunter..smpai kt kaun dpt lg sorg akak ni plak tnya " daun kunyit ni nk masak apa adk??" huh..deli dgn tenang jawab ler "masak rendang ler kn akak??" akak tu tnye lg buat muka pelik "eh yeke ??" deli dlm keadaan konfius dh..akak tu ckp ler "org gune daun kunyit ni buat lepat pisang la adk" deli tak bersalah ckp "haah yela akak..hah ko ni ler ajim pandai-pandai je ckp buat rendang" akak tu dh mula mengekek dh..aku dgn tgh blurrr "aik aku jgk kene" hahaha..dh kami nk keluar kedai tu akak tu ketawa smbil berkate " betul ler daun kunyit tu buat rendang". aku ngn deli mengekek dlm kereta smpai ke rumah.. 

Itu lerr kisahnya..orang yang tak pernah pergi beli barang dapur..huhuhuh..

2 comments: